Osaamisen ja opintojen suunnittelu

Euroopan komission elinikäisen oppimisen keskeisiä tavoitteita ovat epäviralliseen eli nonformaaliseen koulutukseen osallistuminen sekä arkioppiminen eli informaalinen oppiminen, ja niissä saavutetun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen. Arkioppiminen voi olla myös suunniteltua ja tavoitteellista, mutta siinä suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus ovat oppijan itsensä määrittelemiä. Elinikäisen oppimisen periaatteiden mukaan arkioppimisessa hankittu osaaminen tulee saada näkyväksi ja siten tunnustaa koulutusjärjestelmässä. (Lähde: Arvioinnin opas. Oppaat ja käsikirjat 2015:11. Opetushallitus.)

PALVELUN ARVIOINTIKRITEEREJÄ
osaaminen_ja_op_su_kuva

Arviointikehikko
Osallisuus Työelämätaidot
Elämänhallinta Osaamisen ja opintojen suunnittelu
Osaamisen tunnistaminen ja sanoittaminen Siirrettävyys
Verkostomainen toimintatapa Yhdenvertaisuus
Sukupuolisensitiivisyys Kulttuurisensitiivisyys
Matala kynnys

–>

Mitä muuta osaamisen ja opintojen suunnitteluun kuuluu? Jätä vinkkisi kommenttikenttään:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *