Oman elämänsä Tarzan
Liaani-hankkeen parissa innovaatio-opintojaan suorittivat 16 Metropolia ammattikorkeakoulun opiskelijaa. Opiskelijat järjestivät perjantaina 8.4.2016 tapahtumapäivän Käpylän peruskoulun kymppiluokkalaisille. Se ristittiin Liaani-hankkeen innoittamana nimellä ”oman elämänsä Tarzan”.
Oman elämänsä Tarzanin tavoitteena oli järjestää nuorille kouluun tuotava tapahtuma, johon he pääsevät myös itse vaikuttamaan. Tavoitteisiin sisällytettiin nuorten tietoisuuden kartoittaminen ja lisääminen heitä koskevista asioista ja palveluista yhteiskunnassa – tämä loi projektiryhmälle haasteen tehdä päivästä nuorten näköisen, mutta riittävän informatiivisen. Lisäksi halusimme kartoittaa nuorten tulevaisuuden mietteitä ja toiveita esimerkiksi koulutuksesta, itsenäistymisestä ja vapaa-ajan toiminnoista.
Osa projektiryhmästä kävi koululla etukäteen keräämässä nuorilta toiveita siitä, mitä he haluaisivat tapahtuman sisältävän, sekä keräsi käytännön tietoa esimerkiksi ryhmän erityistarpeista, ajankäytöstä, yhteystietohenkilöistä ja luokkatiloista. Nuorilta selvästi suurimmaksi toiveeksi nousi kaupunkisota-pelin pelaaminen liikuntasalissa. Halusimme toteuttaa nuorten toiveita, joten lähdimme rakentamaan tapahtuman muuta toimintaa niin, että kaupunkisota sisältyi ohjelmaan.
Itse tapahtuma alkoi tervetuliaispuheella ja aamiaistarjoilulla, jonka aikana nuoret täyttivät myös tarvittavat ESR-lomakkeet. Tämän jälkeen pelattiin kaupunkisota. Kaupunkisotaa pelattiin ensin kymppiluokkalaiset vastaan projektiryhmä, jonka jälkeen ryhmiä sekoitettiin. Pelin aikana sekä nuorten että projektiryhmän kasvoille levisivät liikunnan mukanaan tuoman punan lisäksi leveät hymyt – kaupunkisota innosti tapahtumaan osallistumisessa sekä loi nuorten ja meidän välillemme luottamusta ja yhteisöllisyyden tunnetta.
Pelin jälkeen aloitettiin piste-toiminta, joka koostui kolmesta 15 minuuttia kestävästä pisteestä, joissa nuoret kiersivät 4-5 hengen ryhmissä. Pisteet saivat nimekseen Liaanipyörä, kuvausseinä ja Äly&Väläys.
Liaanipyörä oli puusta käsintehty peli tai visa nuorten tietoisuuden kartoittamiseen ja lisäämiseen. Pyörässä oli kymmenen sektoria aiheinaan Kela, TE-palvelut, Ohjaamo, yhteishaku/opiskelu, asuminen, ”sossu”, terveys, harrastus/liikunta, kesätyö tai jokeri. Pelin ideana oli, että jokainen nuori vuorollaan pyöräytti liaanipyörää ja jokainen pienryhmä yhdessä vastasi nuolen osoittaman sektorin kysymykseen. Jokaisen sektorin aihealueista oli laadittu valmiita monivalintakysymyksiä. Jos nuoli osoitti jokeria, nuori sai itse valita minkä sektorin aihealueeseen haluaa vastata. Mikäli nuoret vastasivat kysymykseen väärin, aiheesta kerrottiin heille tarkemmin ja näin pääsimme lisäämään nuorten tietoisuutta kyseisestä aihealueesta. Itse pyörän tarkoituksena oli luoda mielenkiintoa ”tylsille” asioille. Koimme, että pyörä toimi hyvin ja kysymyksiin tuli oikeita sekä vääriä vastauksia, joten se ei ollut liian vaikea eikä liian helppo.
Kuvausseinällä sai kuvauttaa itsensä/kaverinsa joko omalla älykännykällä tai projektiryhmältä lainatulla järjestelmäkameralla. Pisteellä kuvauksen pystyi suorittamaan harmaata taustaa vasten tai liikuntasalin ”liaaneissa” roikkuen. Kuvausseinää vasten mukanamme oli erilaisia pahvista askarreltuja ”tosielämän filttereitä”, esimerkiksi parta tai nuorille ehkä muutaman vuoden päästä ajankohtainen ylioppilaslakki.
Äly&Väläys-pisteelle oli tuotu erilaisia äly- ja hahmottamispelejä. Pisteellä jokaisesta ratkaistusta haasteesta sai palkinnoksi makeisia. Piste toimi hyvin ryhmähengen luojana ja tiimityön merkityksen vahvistajana, haasteita ratkottiin hyvässä yhteishengessä. Tällä pisteellä oli boxi ”Mitä odotat tulevaisuudelta?”, johon nuoret vastasivat anonyymisti. Muutamia boxista poimittuja vastauksia olivat esimerkiksi ”hyvän koulutuksen”, ”onnea”, ”oma perhe”, ”kiinnostava työ”, ”menestystä” ja ”voitan kultaisen pallon 5 kertaa”.
Lopuksi järjestimme Kahoot-tietovisan, jossa kysyttiin Liaanipyörästä tutuksi tulleita kysymyksiä tietoisuuden testaamiseksi ja vahvistamiseksi. Palkintona tietokilpailun kolmelle parhaalle jaettiin leffaliput. Lisäksi leffalippu jaettiin luokanopettajan valitsemalle nuorelle tsemppari-palkintona.
Palaute päivästä kerättiin post it-lappujen avulla, joihin nuorilta pyydettiin vastauksia kolmeen kysymykseen (kysymyksen alla muutamia suoria poimintoja vastauksista):
Mikä oli päivässä parasta?
- ”Kahoot-kysely”, ”Kaupunkisota”, ”Yhdessä olo, mukavaa tekemistä, hyvä sää”
Mitä olisit tehnyt toisin?
- ”En oikeestaan mitään. Kaikki meni hyvin”, ”Olisin halunnut olla ajoissa paikalla”
Mitä jäi mieleen/mitä opit?
- ”Opin, mikä ohjaamo on”, ”Joukkuehenki on tärkeä”
Luokanopettaja oli tyytyväinen toimintaan ja rohkaisi Metropolian opiskelijoita järjestämään vastaavia tapahtumia jatkossakin.
tekstin on kirjoittanut Metropolia ammattikorkeakoulun sosionomi-opiskelija Minna Kuvaja