Valitse tulevaisuuden ammattisi oikein!
Varsin tavallinen uutisotsikko vai kuinka? Kysymys tulevaisuuden ammateista ja olemassa olevista työpaikoista on asia, joka käy monen nuoren mielessä peruskoulun jälkeistä jatkokoulupaikkaa miettiessä. Entä jos opiskelen alaa, joka katoaa pian valmistumiseni jälkeen? Mitä jos robotit ja muu teknologia korvaavat ihmisen ja jään pyörittelemään peukaloitani?
Combo- ja Liaani-hanke järjestivät 27.4.2017 Osaava nuori -verstaan. Verstaan aluksi filosofian tutkija, tietokirjailija ja ajattelun ammattilainen Lauri Järvilehto puhui otsikolla ”Osaaminen, oppiminen ja tulevaisuuden työ” ja hänen jälkeensä S-ryhmän työhyvinvointijohtaja Sanna-Mari Myllynen aiheenaan ”Nuorten työelämävalmiudet nyt ja tulevaisuudessa” Lauri Järvilehdon puheenvuoro linkittyy Helsingin Sanomissa 19.4.2017 olleeseen nimimerkin Ammattikoululaisen äidin tekstiin, jossa kuvattiin nuoren tyhjää lukujärjestystä ja kuinka hän on joutunut vajavaisilla taidoilla hankaliin asiakastilanteisiin työharjoittelupaikassaan.
Järvilehdon puheessa nousi esiin kysymys siitä, onko osaaminen sellaisenaan ensiarvoista. Toimintaympäristön muuttuessa taidot voivat muuttua nopeasti auttamattomasti vanhentuneiksi, vaikka toki monessa ammatissa onkin perustaitoja, joita jokaisen ammattilaisen on tarpeen hallita. Myös Sanna-Mari Myllynen totesi puheenvuorossaan, että on tärkeää kiinnittyä riittävästi työnantajaan muttei liikaa.
Osaamisen sijaan Järvilehto ehdotti, että oppiminen on tällä hetkellä se asia, jonka tulisi olla keskiössä. Tällöin tärkeää on opiskelijan kokemus siitä, että hän on onnistunut oppimaan jonkin asian. Tämä kokemus saa aikaan sen, että uuden eteen tulevan asian oppiminen on mahdollista. Myllynen totesi, ettei tekninen osaaminen ole työelämän ykkösasia, vaan tärkeää on työntekijän asenne ja ihmisenä olemisen perusasiat.
Järvilehto määritti vaaraksi sen, että työntekijä rakentaa identiteettiään vahvasti ammatin ja ammattitaidon varaan ja mikäli ammatti katoaa, on koko identiteetti vaarassa kadota. Tulevaisuuden muuttuvan työelämän kannalta tärkeää on oppia kiinnostumaan asioista ja oppimaan. Myllynen toi esiin työelämässä läsnä olevan jatkuvan vaatimuksen uuden oppimisesta, sillä yhä useammin työntekijälle on tulossa yhden työuran sijaan useita ammatteja ja työuria. Mielenkiintoinen haaste oppilaitoksille ja työpaikoille onkin, millä tavalla herätellä ja ylläpitää nuorten kiinnostusta, innostusta ja sisäistä motivaatiota?
Järvilehdon vinkki tulevaisuuden työelämään tähyäville nuorille on kirjata ylös asioita, jotka kiinnostavat. Tuon listan perusteella voi olla helpompi tarkentaa omia toiveita ja unelmia työelämän suhteen. Kutsumuskartta toimii varmasti myös paikkaansa työelämässä pohtivalle ammattilaiselle.
Osaava Nuori -verstaan tunnelmakuvia ja materiaaleja voit tutkia täällä