Innovaatioprojektin satoa
Metropolia ammattikorkeakoulun opiskelijoiden opintoihin sisältyvät innovaatioprojektiopinnot. Innovaatioprojekteissa opiskelijat etsivät ratkaisuja työelämässä esiin tulleisiin tarpeisiin. Aiheena voivat olla palveluiden, toimintatapojen tai menetelmien uudistaminen ja kehittäminen entistä ehommiksi.
Tänä keväänä myös Liaani-hankkeella oli ilo päästä mukaan innovaatio-opintoihin. Haastoimme opiskelijoita miettimään miten saada nuorten ääni esiin ja kuuluville. Mitä keinoja, välineitä tai toimintatapoja voitaisiin hyödyntää niin hankkeen eri vaiheissa kuin nuorten palveluissakin?
16 opiskelijaa tarttui haasteeseen ja seuraavassa blogitekstissä kerrotaan yhdestä tavasta, jolla opiskelijat ovat hankkineet tietoa toimintansa suunnitteluun.
Tässä optometrian opiskelija Essi Ravantin kuvaus yhdestä tavasta, jolla opiskelijat ovat haasteeseen tarttuneet:
Pari innovaatioprojektiryhmän opiskelijaa kävi vierailemassa Vantaan ammattiopisto Variassa maaliskuussa. Vierailun aikana haastateltiin erään kymppiluokan opettajaa muun muassa Varian tarjoamista koulutusmahdollisuuksista ja niiden sisällöstä. Tämän lisäksi haastateltiin noin kymmenkuntaa kymppiluokan oppilasta. Haastattelujen avulla haluttiin selvittää muun muassa seuraavia asioita:
– kokevatko nuoret saaneensa riittävästi apua ja tietoa eri mahdollisuuksista jatkokoulutuksen ja/tai työllistymisen suhteen
– miten nuoret auttaisivat kaveria, joka ei mahdollisesti käy koulussa
– millä keinoin nuoret haluaisivat vaikuttaa eli mikä kanava tai tapa olisi heille luontevin
– mitä some-kanavaa nuoret käyttävät eniten ja
– jos järjestäisimme tapahtumapäivän, mitä nuoret haluaisivat sen sisältävän.
Saaduista vastauksista kävi ilmi, että ainakin Varian kymppiluokan opiskelijat kokevat saaneensa paljon tietoa eri mahdollisuuksista, varsinkin olemalla myös itse aktiivisia. Nuorten mielestä helpoin tapa auttaa syrjäytymisvaarassa olevaa kaveria on puhua tälle vakavissaan koulutuksen merkityksestä tulevaisuudelle ja tsempata tätä opiskeluissa. Nuorten mielipiteet siitä, millä keinoin he haluaisivat vaikuttaa, erosivat jonkin verran toisistaan. Mieluisiksi koettiin esimerkiksi erilaiset kyselyt, internet ja some, adressit, mielenosoitus tai radio-/tv-mainos. Some-kanavista nuoret käyttävät eniten Instagramia ja Snapchatia. Mahdollisesta tapahtumapäivästä nuoret haluaisivat monipuolisen päivän, jossa olisi ’kaikille jotain’.
Mainio idea valjastaa opiskelijat mukaan tällaiseen kartoitustoimintaan.